Resvägar

Om du har funderingar kring att resa med den transsibiriska järnvägen kan det lämpa sig att ha lite förkunskaper om hur spåren sträcker sig och vilka alternativa vägar man som resenär kan ta. Nedan följer en beskrivning över den transsibiriska, transmanchuriska och transmongoliska järnvägen samt de större orter och sevärdheter som passeras.

Den transsibiriska järnvägens huvudspår går genom Ryssland ifrån Moskva och (oftast) genom påstigning vid Jaroslavskijs järnvägsstation till Vladivostok. Rälsens totalsträcka är 9288,2 kilometer. Färden går efter dryga 460 kilometer och några mindre städer vidare emot Nizjnij Novgorod, med cirka 1,3 miljoner invånare, strax belägen vid Oka-floden som mynnar ut i den ännu större Volga. Ytterligare floder – däribland Vyatka, Kosa, Cheptsa och Kama – passeras innan nästa stora stad, försvars- och industriorten Perm, läggs för resenärens fötter. Vid det här laget har tåget färdats ungefärligen 1400 kilometer och det är efter ytterligare ett par hundra kilometer dags att passera den europeiska gränsen för att stiga in i Asien, Uralbergen och Jekaterinburg. Jekaterinburg är, förutom hemstad åt Boris Jeltsin, landets fjärde största stad med sina 1,3 miljoner invånare. Färdens nästa stora stad, Omsk, hittar man i självaste Sibirien vid floden Irtysj efter cirka 2700 kilometer.

Därefter tar det ett bra tag innan resenären lämnar det sibiriska landskapet. Resan går via Novosibirsk och floden Ob efter cirka 3300 kilometer vidare in mot landet genom Krasnojarsk. Dessutom kan resenären åtnjuta vyn av floden Jenisej, som flyter förbi när passageraren färdats runt 4000 kilometer. Ytterligare sjuhundra kilometer ute ur Krasnojarsk kan resenären stoltsera med att klarat av halva resan och det är, efter ytterligare tusen kilometer, således dags att anlända till militärstaden Irkutsk och Bajkalsjön innan staden Ulan-Ude uppenbarar sig. Strax efter Ulan-Ude fördelar sig järnvägen dessutom i tre spår. Förutom att fortsätta via den ursprungliga tågbanan kan resenären välja att antingen fortsätta via Tarskaja och den transmanchuriska järnvägen, som rundar Mongoliet åt sydost via Zabajkalsk och de kinesiska städerna Manzhouli och Harbin; eller söderut träda in i Mongoliet genom Ulan-Ude, vidare emot Ulan-Baatar och kinesiska Datong. Båda dessa alternativa rutter tar sin ände i den kinesiska huvudstaden Beijing.

Om man istället för att ta avstickaren till Kina väljer att fullfölja sin resa emot Vladivostok och Stilla Havet anländer den transsibiriska järnvägen efter 6200 kilometer till industri- och universitetsstaden Tjita i östra Sibirien. Ett stort antal timmar senare når passageraren Khabarovsk i ryska fjärran östern, en stad som upprättades först 1858 och även den betecknas som en universitetsstad. Cirka tretton timmar effektiv restid och 800 kilometer senare genom orter så som Byazemskaya, Guberovo, Rusjino och Ussuriysk har den transsibiriska järnvägen tagit sin ände och tåget har således rullat in på perrongen i Vladivostok. Äntligen har du nått ditt mål! Troligen är det med vemod och en klump i halsen du som resenär går av tåget och finner dig i landets huvudsakliga hamnstad gränsande till Stilla Havet. Trots allt så har en otrolig resa genomförts. Med det sagt kan vi bara säga grattis för en lyckad expedition, samt önska lycka till inför kommande liknande sådana!

Karta över Transsibiriska Järnvägen från 1932