FAQ

Nedan finns frågor och svar kring Transsibiriska Järnvägen.
Svar av Love Nyberg och nedskrivet av Björn Ekström.

Fullpackad och ivrig på att komma iväg, centrala Moskva 2007

Genom vilka länder sträcker sig transsibiriska järnvägen?
Järnvägen går genom Ryssland, Mongoliet och Kina. Planer finns även på att bygga ut tågbanan till Nordkorea genom förankring i den transkoreanska järnvägen.

Krävs det att jag bokar en tågbiljett i förväg?
Nej, men det kan vara lämpligt ifall du ska åka hela vägen från Moskva till exempelvis Vladivostok. Om du istället vill se dig omkring på egen hand och besöka städer impulsivt rekommenderar vi att du köper en biljett så fort du går av i en ort. Detta kan leda till att du får stanna en dag extra i någon ort men så fort du reser via den transsibiriska huvudlinjen ifrån Moskva till Irkutsk så går tågen regelbundet.

Vilka är slutdestinationerna om jag reser ifrån Moskva?
Beroende på vilken av de huvudsakliga linjerna du väljer att resa på förändras din slutdestination. Den transsibiriska järnvägens huvudspår går ifrån Moskva till Vladivostok. Genom att byta till den transmongoliska eller transmanchuriska järnvägen i Tarskaja respektive Ulan-Ude tar du emellertid en annan rutt – antingen genom Kina eller Mongoliet. De sistnämnda linjerna har kinesiska Beijing som slutmål.

När upprättades järnvägen?
Järnvägens grundläggande linje mellan Moskva och Vladivostok inleddes 1891 och färdigställdes 1916 genom fullbordandet av Amurlinjen mellan Sretensk och Khabarovsk. Byggnationen utav den transmanchuriska järnvägen slutfördes 1902 och den transmongoliska linjen stod helt klar 1961 även om planerna inleddes 1949. Projektet att elektrifiera hela järnvägen fullbordades 2002.

Vad bör jag tänka på innan jag reser?
Visum är ett måste. Ryska visum fås enklast genom att besöka en resebyrå men de kan även erhållas genom att besöka ryska, mongoliska eller kinesiska ambassaden. Dessutom är det viktigt att ha ett uppdaterat pass med tillräckligt många tomma sidor så att du enkelt ska kunna resa mellan länder och dess tullar.

Var också medveten om att det sociala läget i Ryssland med omnejd är mycket annorlunda ifrån Sverige. Samhället är starkt segregerat och därför krävs det att man är psykiskt förberedd på att människor bor och lever under den standard som råder i Sverige. Fattigdomen är stor men det finns även mycket kärlek att hämta.

Säkerhet?
Mycket viktigt är det att hålla kolla på sina väskor och se till att ingen planterar något som du inte vill ha i din väska. Överallt är det mycket säkerhetskontroller, särskilt när du reser mellan olika länder. Genomsökningar och passkontroller av vakter med hundar görs där flitigt. Tågen i sig är inte så trånga men ditt läge underlättas ifall du kan dela hytt med folk som du känner. Genom att göra detta slipper du vara så restriktiv. Hyttarna har gott om plats för ditt bagage och de går att låsa inifrån.

Vad är viktigt att ta med sig?
Toalettpapper tar ofta slut på publika toaletter så det bör man alltid ha nedpackat. Om man åker på vintern kan det bli väldigt kallt på tåget och då säger det sig självt att man bör packa med sig varma kläder. Något annat som är mycket viktigt är att ha med sig är en kåsa så att man kan göra soppor med hjälp av de varmvattensbehållare som finns i varje vagn.

Ta även med mycket böcker, som ju är perfekt reseunderhållning. Jag tycker att varje resenär ska ha med sig en resebok om transsibiriska järnvägen samt böcker med anknytning till det land man för tillfället befinner sig i. En resa på den transsibiriska järnvägen är dessutom ett ypperligt tillfälle att plöja igenom Dostojevskijs samlade verk.

Klädväg?
Huvudsaken är att du har bekväma kläder med dig, känn verkligen inget behov av att vara uppklädd. Dina kläder bör dessutom reflektera årstiden du väljer att resa i även om det är viktigt att ha båda varma och lättare kläder med sig. En riktigt varm jacka är ett måste på vintern, men kan lika gärna vara behövligt även på sommaren. Varma sockor, mjukisbyxor, tjocka tröjor, stor halsduk och långkalsonger är andra plagg som du bör ha med dig, i synnerhet om du ska resa på under vinterhalvåret. Sibiriens kalla slätter är inte att leka med om du behöver göra ett toalettbesök en kall vintermorgon i januari, även om du befinner dig i ett tåg.

Tågvagnarna värms upp med kol, vilket medför att det blir svårt att reglera värmen och därför kan vagnarna både vara jättevarma och väldigt kalla. Täcke och lakan ingår i biljetten men ta gärna med extra lakan och egen kudde.

Hur åkte du?
Jag reste huvudsakligen via den transmongoliska järnvägen. Jag lämnade Stockholm genom båt till Helsingfors. Därifrån tog jag ett tåg till Moskva där jag stannade i fem dagar. Därefter åkte jag hela vägen till Ulan Bator i ett svep och stannade i Mongoliet i ungefär en vecka. Jag reste sedan ifrån Mongoliet till Beijing som är slutet på den transmongoliska järnvägen.

Sukhbataar-torget, Ulan Bator

Mat?
Ett stort tips är att ta med sig egen mat och gärna i form av torrvaror så som soppor, nudlar och gröt. Detta då det som tidigare nämnt finns varmvattenberedare i tågvagnarna. Detta underlättar ditt resande och låter dig spara massor av pengar. Det finns alltid mat att köpa i tågvagnarna men denna brukar vara dyr och inte alls särskilt välsmakande, även om kökspersonalen och val av rätter beror på vilken linje man åker med. På varje station längs med järnvägen hittar du även matförsäljare där du med fördel kan inhandla korv, öl, snacks och basvaror till ett billigt pris. Stora salamikorvar rekommenderas varmt. Under resan kommer du som resenär stanna i många större städer där det finns goda möjligheter till lagad mat i restauranger. Restaurangläget är för övrigt bättre på sommaren då städerna generellt sett befolkas av fler turister. De ryska småstäderna erbjuder främst inhemsk husmanskost där många av rätterna har korv, kål och kött som huvudsakliga ingredienser. Här kan det vara lite svårare att få tag i vegetarisk mat. Det mongoliska köket erbjuder emellertid många vegetariska rätter då matkulturen är en annan.

Vad bör absolut inte missas?
Varje dag färdas oerhört många människor via den transsibiriska järnvägen. Detta medför att läget är som upplagt för intressanta konversationer med människor ifrån helt andra kulturer än din egen, även om det kan vara lite svårt att bryta isen. Något som du alltid bör ha med dig är därför en vodkaflaska. Närhelst på tåget kan du hamna mitt emot en hårt arbetande rysk gruvarbetare som färdas tvärs över landet hem ifrån arbetet till sin familj. Bjud honom på en stänkare så kan du få ta del av de mest hisnande historierna ifrån den ryska arbetarklassen. Ta vara på din tid på tåget och tala gärna med främlingar, även om du får ha lite uppsikt gällande vem du tar kontakt med.

När tåget stannar på de olika stationerna så går många människor av och då kan man med enkelhet få kontakt med resenärer i andra vagnar. Jag minns särskilt hur jag ställde mig vid ett matförsäljarstånd och prutade tillsammans med människor jag aldrig tidigare träffat, varpå jag blev inbjuden till deras hytt och därigenom stiftade flera nya bekantskaper som jag senare reste vidare med. Kontakten passagerare emellan är vanligtvis mycket trevlig och varmhjärtad.

Personligen tycker jag att Ulan Bator, Mongoliets huvudstad, var jättevacker och jag skulle mer än gärna återvända. Om jag skulle åka den transsibiriska järnvägen ännu en gång så skulle jag definitivt göra fler stopp under resans gång, även om det kostar lite mer. Hur du som resenär än väljer att göra bör du ta alla chanser som du kan få att hämta nya intryck och upplevelser. Den transsibiriska järnvägen har oerhört mycket att erbjuda, hur du nu än väljer att resa. Vare sig du åker själv eller med sällskap hemifrån så lär det bli ett äventyr att minnas och du kommer garanterat att inhämta erfarenheter för livet.