Blogg

Våren 2007 reste jag ensam med tåg, båt och tåg från Sverige till Kina. Det var en lärorik och härlig upplevelse. Här kommer en sammanfattning från resan i form av dagboksinlägg, bilder, videoklipp och min budget. Jag uppmanar alla att testa på denna resa!

Hoppa nedåt till de olika inläggen:

Iväg men ändå kvar…
From Russia with Love
Up on Night Train
Underbart i Mongoland
Tillbaka till Civilastionen
Den är större än du tror!
Ta det lungt, men ta det!
Klarblatt hav och strander
Två storstader!
Två veckor i paradiset
Min budget

Iväg men ändå kvar…(Längst upp)

Date februari 13, 2007 Älvsjö, Stockholm, Sverige

Jepp, då var jag iväg på min resa. Lite nervös måste jag säga att jag börjar bli men det är mest för att jag ska glömma något. Säga farväl till familjen, bandet & borlänge är alltid svårt. Den här resan kommer att vara det längsta jag har varit borta från någon av dessa. Jag känner mig lite som ett vilset djur som har kommit bort från sin flock.

Nä, nu kanske jag överdriver lite, jag har ju faktiskt bara åkt till Stockholm och resan börjar ju inte riktigt förens på torsdag när finlandsbåten ska ta mig över till Helsingfors

När jag åkte hemifrån borlänge i söndags så var det ett stort uppslag i DN om transibiriska järnvägen, det var lite roligt. Jag hoppas det var ett bra tecken.

Nu har jag bara en sak kvar att göra här i gamla kära Sverige Det är att säga hej då till min flickvän Sen bär det av mot östliga delar av världen!

Ha det bra ALLA!

Dagens musik: Letters From The Wasteland med The Wallflowers

From Russia with Love (Längst upp)

Date februari 18, 2007 Kremlin, Moskva, Ryssland

Det har bara gat nogra dagar pa denna langa resa, men det har hant en massa roliga och intressanta saker. Jag kan borja i kronoligisk ordning.

Den forsta personen jag traffade var en ryss vid namn Viktor som bode i min hyt, han var affarsman som var pa vag hem till moder ryssland. I min hytt bodde ocksa en trevligt indisk affarsman som jag pradade en del med. Pa kvallen satt jag mig och spelade gitarr pa baten och en finsk ful skolklass kom och slog sig ner bredvid mig. Vi satt dar och hade trevligt till sent pa kvallen.

Helsingfors var val inte sa mycket att hanga i granen. Jag gick mest runt, med min TUNGA packning. Det sag ut valdigt mycket som stockholm och jag vill ju se andra saker, det ar ju darfor jag ar ute och reser. Jag hittade till tagstaionen, inte sa svart nar allt star pa bade finska och svenska. Taget som jag akte med till Moskva var ryskt, vilket betyder, inge engelska. Som tur var traffade jag George pa taget, han var ryss men kunde engelska. Han hjalpte mig igenom det mesta, passkontrollen (fylla i dokument som ar pa ryska ar inte det lataste ska ni veta), vart man packar grejorna, hur man bestaller mat och vilket ol man ska dricka.

Val framme i Moskva var det dags for nasta aventyr, Moskvas tunnelbanna. Enligt min guidbok sker det 9 miljoner perssoner dagligen med tuben, och det finns en massa linjer och 150 staioner. Det gar att gora en liknelse med att spela kort. Forst foljer man farg sen raknar man stationer och sen hoppas man att man har tur. Har i Moskva star allt pa ryska.

Det sista George sa till mig var att det kommer att bli svart. Men hitills har jag klarat mig. De perssoner jag har forsokt kommunicerat med har varit hjalpsamma och trevliga. Idag har jag kollat in Kremlin och Roda Torget, Moskvas och hela Rysslands maktcenter. Det var coolt att de det med egna ogon.

Lite fakta:
Moskva ar kalt och blasigt. Ryssar har stora mossor men inga hanskar. Ingen kan engelska, ingen.

Nu ska jag ut i kylan. Skriv garna vad ni har for er dar hemma. Jag ska forsoka fa upp lite bilder innan taget gar pa tisdag. Ha det bra!

TB1

TB15

TB16

TB

Up on Night Train(Längst upp)

Date februari 25, 2007 UB Gesthouse, Ulan Bator, Mongoliet

Nu har jag antligen kommit fram till UlaanBaatar och Mongoliet. Det kanns valdigt skont att komma ur jarnhanden och overvakar staten “sovjet”. Det var ett tag sen jag skrev och det har hant en masswa roliga och spannade saker.

Jag fick jag biljetten av min kontakt person i moskva (for ovrigt den enda som jag traffade i moskva som kunde engelska.) Han kom och lamnade den vid hotellet. Dar traffade jag fyra andra svenskar . En var pa vag hemmat medans de andra tre skulle med samma tag som jag. Dessa var Eva & Sebbe (syskon par) och Sofia (reste ensam som jag.)

Vi bestammde oss for att ga till eftersom vi hade en hel dag att fordriva innan taget skulle ga. Dar blev vi stoppade av ryskpolis, som ville se vara pass och imigrationskort. Tydligen hade vi inte alla stamplar som behovdes sa vi blev aresterade. Det visde sig att det bara var Eva & Sebbe som det fattades stamplar oss sa jag var fri att ga, men det ar klart att man stannar kvar.

Det enda polismannen kunde pa engelska var “Pasport” och “Problem” med langt r. Nagot som har varit skamt under resten av resan. For att losa situvationen och hinna med taget sa ringde vi till varan kontakt person i moskva och sen till svenska ambasaden. Nar polisen sag att vi tog de pa allvar och inte takte betala de tio tusen ryska rubel slappde de oss med uppmaningen att vi skulle aka till hotellet for att fa de ratta stamplarna.

Efter nagra timmar satt vi pa det kinesika taget som rullade ut fran stationen och skulle ta oss till UlaanBaator. Jag fick dela kupe med Eva & Sebbe och Sofia bodde bredvid oss. I kupen pa andra sidan bodde tyskarna Sigge och Alex tillsammans med skotten Greg. Resten av vagnen var fylld med sma spottande (tydligen en ovana de har) kineser.

Taget tuffade pa och varan rese pa over 700 km fortsatte. Innan avgangen burkade vi upp med vatten och proviant. under resan var stoppen hojdpunkter, da man fick stracka pa bena och kopa piroger, korv, dricka och ol av kvinnorna pa stationerna. Mellan stoppen larde vi kanna varandra, lasa bocker (jag har annu inte last ut stalin boken, fy), spela kort, spela gitarr, ata mat och dricka ol.

Forsta kvallen at vi svenskar i resturangvagnen, nagot som inte rekomenderas da det var mycket dyrt och inte sa gott. Andra dagen blev vi inbjudna till en kupe med fulla ukrainare (som vi trode var ryssar). En av dem fyllde ar, men de festade lika mycket alla dar. Vi blev bjudna pa vodka och ister (kott & fett). Jag hade med mig gitarren och festen holl pa till sent pa natten. Efter den feten blev det en lugn resa.

Under resans gang var det valdigt imponerande att kolla pa lanskapet och de fattiga byarna. Jag undrar hur sa manga kan leva dar (eller nej det gor jag inte efter att ha last stalin boken). Det flesta stader vi akte forbi var miljonstader, vilket kandes konstigt.

Att tanka pa om (och det rekomenderar jag) ni vill aka jarnvagen:

Ta med papper (Det som fanns pa toaletten tog slut forsta dagen)

Mat

Gasmask? Kolluften fran uppvarmningen kan inte ha varit sa halsosam.

Efter en mycket landragen passkontoll vid gransen sa kom vi till UB imorse. Oj va lant det blev… Hoppas ni star ut. Vet inte om det gar att ladda upp nagra bilder men jag ska forsoka.

TJ2-1

TJ2-2

TJ2-3

TJ2-4

TJ2-5

TJ2-6

TJ2-7

TJ2-8

Underbart i Mongoland(Längst upp)

Datefebruari 28, 2007 UB City, Ulan Bator, Mongoliet

Nu har jag varit har i Mongoliet några dager och jag tycker verkligen om det. Vackra landskap och trevliga personer om man jämför med Ryssland. Jag bor på ett jätte bra ställe som heter UB Gesthouse och det ar som en stor familj, alla pratar med alla väldigt mycket hangaround. Sa att resa ensam ar inte sa ensamt.

Forutom att jag saknar min karlek och familjen.

Sa vad har jag haft for mig? Jag har varit mycket med svenskarna Eva & Sebbe, det ar skönt att prata svenska ibland. Det blir mycket engelska vilket ar kul. I mandags gick vi runt staden och kollade in det lokala sevärdheterna Ett budda tempel. Väldigt vackra byggnader tillskillnad mot alla Sovjet betongblock som ar kvar frän sovjettiden. Efter det gick vi igenom hela staden till ett sovjet monument som lag längst upp på en kulle. Det var en bra bit att gå men det var kul att få en titt på stan.

Vädret har varit väldigt bra forutom idag. Det har varit sol och runt noll grader.

Tisdagen åkte (hum eller hoppade ut, vägarna och bilarna ar galana) vi ut till en natinalpark ca 60 km utanfor UB. Det var jätte vacker och vi började med att ta en promenad innan vi fick mat inne i ett talt (som den stora delen av befolkningen bor i). Den var det dags for höjdpunkten, att rida. Hästarna såg ut som isndlandshastar och levde sina egna liv. Men efter två timmars ridning kom fram till ett budda tempel långt uppe i bergen. Efter fyra timmars ridning när vi kom tillbaka var man riktigt om i hela kroppen. Men det var väldigt kul! När vi kom tillbaka blev det middag och vattenpipa med en amerikan och en engelsman.

Idag (onsdag) har jag mest tagit det lungt, spelat gitarr, kollat pa tve, last och blivit forkyld. Vi (jag, eva & sebbe) åt lunch tillsammans med en skotte som vi träffade på taget hit. Imorgon bitti blir det till att stiga på taget igen for att åka till Peking. Där har jag innan aning vad jag ska bo eller att göra, men det löser sig nog.

Nu ska jag sova.

TJ3-1
TJ3-2
TJ3-3

Tillbaka till Civilastionen(Längst upp)

Date mars 5, 2007 Leo Hostel, Peking, Kina

Sa jag borjar dar jag slutade forra gangen. I torsdags morse gick taget fran UB. Jag hamnade an igen tillsammans med Eva och Sebbe, plus en mogolisk flicka som skulle till Kina och studera. Jag lag mest ner och vilade pa tagresan for jag madde inte sa bra. Skotten Craig hangde tillsammans med oss i varan kupe ocksa. Gransovergangen tog lang tid som alltid, men det vara lite coolt nar de lyfte upp taget och bytte underredaet. Det vara lite kul for jag somnade sa passkontrollanden fick vacka mig nar hon skulle ge tillbaka passet.

Sen kom vi in till Kina. Pa resan in till Peking sa stanade vi till och man kunde ga ut och se muren. Det var haftigt. Men det basta var varmen och varen. Val pa sationen blev jag hamtad av Leo Hostel, jag hade inte bestamt var jag skulle bo men de som jag tankte aka till vara dar, sa det var bra.

Det var valdigt bra vader nar jag kom till Peking sa jag borjade med att bara vandra runt lite. Jag kollad in Himmelsfridenstorg, som ar as stort. Riktigt maffigt. Sen blev det god peking anka till middag. Pa hostelet traffar man som vanligt en massa folk. Tyskarna fran tagresan mellan Moskva och UB ar har och jag har traffat nagra svenskar ocksa.

Pa lordagen snoade det, sa jag akte till en stor marknad och shoppade. Det ar valdigt kul att forhandla med kineserna. Jag har hitills kopt en jacka, en vaska, tva kepsar, for sammanlaggt 150 kr. Pa kvallen var det dags att testa Pekings nattliv. Jag hangde pa nagra pa hostelet. Det var ratt kul men inget specielt.

Igar sondag skulle jag folja med Emmy & Marcus (tva svenskar) och kolla pa Mao. Men han ville inte att vi skulle komma dit. Polisen hade sparrat av torget pga natt politikmote tror jag. Vi gick till baka och kollade pa en film pa hostelet for vadret var sa daligt. Efter att ha varmt oss akte vi till Silkes marknaden, men den var inte sa bra tycker jag, for mycket turister och da kan man inte pruta lika mycket.

Pa kvallen hade vi atertraff med de som akte taget. Det var riktigt kul. Vi drack massa ol och spelade ett kinesiskt tarningsspel. Idag skulle jag ha akt till muren men det blev installt for det blaser for mycket. Dock sa ar det batre vader idag, valdit solit. Sa jag har angnat dagen at att besoka Forbjudna staden. Det var haftigt och valdigt stort. Dock sa holl de pa att reparera vissa delar infor OS nasta ar.

Peking ar en valdigt storstad och det byggt over allt, det ar nog mer an vanligt nu infor OS. Men det haftigaste ar nar man kommer in pa de sma granderna som ar proppfulla av kineser och forsaljningsstand. Peking ar harligt men jag langtar efter varmen.. Snart Ha det bra!!

TJ4-1

TJ4-2

TJ4-3

TJ4-4

TJ4-5

Den är större än du tror!(Längst upp)

Date mars 8, 2007 Kuala Lumpur, Malaysia

Nu sitter jag pa flygpalsen i KL, Malaysia. Klockan ar tva pa natten lokaltid och jag vantar pa mitt flyg som om tio timmar ska ta mig till Thailand och Phuket. Jag tyckte inte det var nagon storre ide att ta in pa hotel sa jag hanger pa flyplatsen istalle.

Det var med blandade kanslor jag lamnade Peking. Bade skont och jobbigt att aka darifran. Jag han med det viktigaste men jag ar helt saker pa att jag kommer att aka dit igen. I tisdags akte jag tillsammans med Emmy och Marcus till “The Great Wall at Badaling” Det ar den mest turistiga delen av muren men eftersom det inte var hogsesong sa var det inte sa farligt. Plus att vi gick dar det var minst turister. Sen var det billigt att aka dit, vi tog taxi och buss, pa sa vis sparade vi hundra spann jamfort med om vi skulle akt med hostelet. Muren var maktigt, det roligaste var att ga pa den delen som inte var resturerad.

Onsdagen angnade jag at att bara traska runt i staden, Peking ar hur stort som helst… Sa det kunde inte sluta pa annat satt an skavsar och ont i fotterna. Men det var valdigt roligt att ga runt i de tranga granderna dar alla forsaljare forsoker fa dig att ga in i just deras affar/stand. Jag funderade pa att hyra en cykel men kravs mycket mod att ge sig ut i Pekings trafik.

Sa jag gjorde mig iordning for varmen och slogpa stort genom att klippa och raka mig for 30 kronor. Det blev lite kort men det vaxer ut igen.

Det basta med att vara ute och resa forutom att traffa sa mycket nytt folk ar att alla bara blir snallare och snallar ju langre jag kommer pa min resa. Na, nu ska jag leta reda pa en ledig bank och leka Tom Hanks i “The Terminal”

Ha det bra!

Den har later har jag haft pa hjarnan de senaste dagarna:

Rövarkungen sa till mig, vid sängen sent en natt du ligger ju där ensam, sök din egen skatt men jag är ju så liten, och världen är så stor då sa rövarkungen, den är större än du tror

Vad menar du med det sa jag, under min tunga filt kan jag resa mig ur sängen, och göra vad jag vill då drog rövarkungen sitt långa skarpa svärd stig upp din lilla myra, och visa vad du är värd!

TJ5-1

TJ5-2

TJ5-3

Ta det lungt, men ta det!(Längst upp)

Date mars 15, 2007 Lanta Looge Resort, Koh Lanta, Thailand

Idag hittade jag riktiga robbinson. Han bor tre strander bort fran mig. Jag hittade honom nar jag var ute for att spana in de olika stranderna har pa Lanta. Stranden var helt ode forutom nagra palmblad som var over en sang och en massa stenhogar. Manen som sjalvklart var helt naken sa inte ett ord fast jag forsokte pratat med honom. Nar jag gick tillbaka satta han kvar pa samma stalle och byggde sina stenhogar. Cool kille :)

Jag har nu varit i Thailand i nastan en vecka. Jag borjade med tva dagar i Phuket. Det var inte sa mycket att se forutom en massa tusrister och sjalvklart turist priser. Men jag bodde pa ett trevligt litet rent hostel inne i staden. Sen tog jag lokalbussen (heltklart en rolig upplevelse) upp till Khao Lak dar Petra, Danne och Malva var. Det var jatte roligt och trevligt att traffa nagon man kanner. Jag fick bo i deras rum (varsta fina hotelet).

Jag var dar tva natter, sen skulle de aka till KL och jag akte hit till Lanta. Det blev lokalbuss igen. Det ar ju billigt men det tar sin tid. Nio timmar tog hela resan. Nar jag kom fram fick jag en egen liten bungalow med toalett ca 50 m fran havet. Det anda jag behovde tanka pa innan jag somnade var att doda kackerlackorna. Det som inte dodar, det haradar.

Jag har nu haft tva fina och lugna dagar har i solen, lite ensamt har det varit men imorgon borjar min dykkurs sa da blir det fart igen. Jippi!

Jag har hittils blivit erbjuden att:
sova hemma oss en thailandare fa prova marjuana (mamma, du behover inte oroa dig, jag tackade artit men bestamt nej)
fa se riktig thaiboxning folja med pa fest

Alla dessa saker helt utan att jag har bett om det. Man maste komma fran turist stallerna bara sa ar folk jatte trevliga utan att ta ens pengar.

Ha det bra alla!!

TJ6-4

TJ6-5

TJ6-6

Klarblatt hav och strander(Längst upp)

Date mars 22, 2007 Ao Nang, Thailand

Resan gar vidare, jag har nu tagit mig till “familjeturisternasparadis” i Ao Nang. Har ar det fler svenskar an thailandare. Har ifarn kan man ta sig till lite olika oar och strander som ligger i narheten med hajlp av longtailbatarna. Jag har hittat ett valdigt billigt boende sa jag blir nog kvar har i nagra dar.

Jag klarade av dykarutbildningen pa tre dagar eftersom vi bara var tva perssoner. En dag med teori och poolovningar och tva dagar med “riktiga” dyk. Det var verkligen hatte kul och spannande att dyka. Om jag skulle ha lite mer pengar skulle jag nog ha tagit nasta steg ocksa, men det far bli nasta resa, eller hemma.

Dagen efter jag var klar akte jag till Phi Phi oarna. Det var verkligen vacker dar men ocksa mycket dyrare an pa andra stallen. Sa det blev bara en natt. Drack ol med svenska ungdommar, kul med lite sallskap men jag har ju min gitarr =) Mycket gitarr spelande har det blivit. Pa strander, batar, gator. Helt klart ett bra satt att traffa folk. Thailandarna ar valdigt pratsamma och kommer fram. Det ar alltid kul.

Imorgon ska jag nog ut och klattra!

Manniskor gör inte resor, resor gör manniskor – John Steinbeck

TJ7-1

TJ7-2

Två storstader!(Längst upp)

Date april 5, 2007 Chinatown, Kuala Lumpur, Malaysia

Jag har spenderat nastan tva veckor i Bangkok, Thailand och KL, Malaysia. Tva storstader i asien som ar mycket olika varandra. Lat oss borja med Bangkok.

Jag kom till asiensbackpacker “paradis” Kh San Road kl fyra pa morgonen efter en tolv timmars skumpig bussresa fran Krabi. Jag kom fran lugnet och straderna till partyt och svettandet. Efter nan timmes letande och lite gitarr spelande hettade jag tillslut ett billigt stalle attsova pa.

I Bangkok gjorde jag en massa turistande. Besokte tempel, palatset, marknader, museum, chinatown och en massa kopcentrum. Ett tips ar att besoka Natinal Museumet pa onsdagar, eller torsdagar for da ar det gratis guidade turer pa engelska. Mycket bra! Tips tva ar att aka flodtaxi och skytrain, billigt snabbt och man far se mycket utan att do av avgaserna i stan.

Sen blev det ju en massa ol och festande ocksa. Det ar ju Bangkok, lite svart att undvika. Lite shopping gjorde jag ocksa men det ar jobbit for jag tror hele tiden att jag blir lurad, men oftast handlar det om nagon krona, men ar man snal sa ar man ;)

Om Bangkok ar folkligt, smutsigt och hogljut sa ar KL dess motsatts, lugnt, rent och strikt. Jag har svart att bestamma vilken jag tycker bast om. Bada tva har sin egen charm.

I KL borjade mitt aventyr i Chinatown. Dar det finns billigt boende och mat. Jag har inte haft sa manga dagar har men har anda hunnit med en del. Jag har besokt tva mosker, nagra museum och KLCC (kopcentrum). Malaysias stolltheter Petronas Tower har jag ocksa besokt. Det ar latt att ta sig runt i KL for folk kan verkligen engelska. I Thailand sager folk att de forstar, men de har ingen aning om vad man pratar om.

Jag har ocksa spelat gitarr med tva lokala gatumusikanter. De var helt galna i Beatles. Mycket trevligt!

Om tolv timmar ska jag traffa min familj, vilket ska bli skont och unna mig lite lyx. Det bar av till Malaysias ostkust for att bada och sola!

Ha det bra!

“Youth is like mornings: if you don’t make a good start before lunch, you are in danger of wasting the hole day” John O’farrell

TJ8-1

TJ8-2

TJ8-3

TJ8-4

Två veckor i paradiset(Längst upp)

Date april 23, 2007 Hemma, Borlänge, Sverige

Perhentian Islands utanför den Malaysiska östkusten kan man inte kalla något annat än ett paradis. Kristal klart vatten, rikt djurliv och ett underbart lugn.

Det blev två veckor där tillsammans med familjen plus Johanna, Lisa & Carina. Det var väldigt härligt att träffa alla.

Under de två veckorna kom vi in i lugnet. Vi snorklade, badade, solade, läste och försökte att inte bränna oss i den stekheta solen.

Familjen (utom jakob) tog Padi Open Water Dykcet och jag som tycker det är helt underbart att dyka tog Open Water Advanced kursen. Så en massa dykning blev det. Vi såg hajar, sjöldpaddor, rockor, nemo och en massa andra fiskar och koraller.

Efter lugnet ute på ön begav vi oss till KL. Jag hade en dag där innan mitt flyg åkte hem medans de andra hade två dagar. Eftersom jag redan hade varit i KL några dagar så fick jag vara guide. Vi gjorde KL på en dag (Ont i fötterna.) Att flyga är väl aldrig någon hit men som tur var åkte jag direkt flyg till Stockholm.

Det är väldigt skönt att komma hem. Resan har varit helt otrolig, mycket bättre än jag kunde tänka mig. Nu ska jag bara bearbeta alla minnen.

Som man säger borta bra men hemma bäst!